Hva gjør vi
Gunnar Knutsen as er en totalleverandør av tjenester innen massetransport til flere store entreprenørselskaper og mindre private aktører. Uansett størrelse på oppdrag, er vi opptatt av å levere med kvalitet og effektivitet på alle turer. Slik har det vært for oss i over 60 år. Mye har selvfølgelig forandret seg siden vi startet i 1953, men vi er fortsatt like stolte. I dag er vi over 80 sjåfører på veiene hver dag og vi har nærmere 450 millioner i omsetning. Bunnsolid, sier vi.
Gunnar Knutsen as er en del av NRC Group.
Her kan du lese mer om hvordan vi arbeider med Åpenhetsloven og etisk forretningsdrift i NRC Group: Styring | NRC Group Norge
Noen av våre prosjekter
Fornebubanen stasjon og base
Kunde: Arbeidsfelleskapet Skanska-Marthinsen og Duvholt
Beliggenhet: Fornebu Sør, Viken
Verdi: 90 MNOK
Tidspunkt: Desember 2020-2022
Beskrivelse: Gunnar Knutsen as har blitt innstilt av arbeidsfellesskapet Skanska-Marthinsen og Duvholt for transport av masser ut og inn til prosjektet. Ut fra prosjektet skal det fjernes ca 200 000fm3 rene og forurensede masser og ca 460 000fm3 med fjellmasser.
Fakta om prosjektet: Fornebubanen er det største T-baneprosjektet i nyere tid og inkluderer rivning, sprengning og utgraving av 600.000 fm3. Bygging startet i 2020 og banen skal stå klar til drift i 2027. Det blir en 8 km lang bane.
Østfoldbanen Sandbukta-Moss-Såstad
Kunde: Arbeidsfellesskapet Mossia ANS (Implenia – Accione)
Beliggenhet: Sandbukta-Moss- Såstad
Verdi: 75 MNOK
Tidspunkt: Januar 2020- sommer 2023
Beskrivelse: Transport av all tunnelstein fra Mosse og Carlbergtunnelen. Ca 2,4 millioner tonn stein skal transporteres til diverse pukkverk i Østfold. Avtalen omfatter også opplastning på mellomlager.
Fakta om prosjektet: Bane Nor skal bygge 10 km dobbeltspor på strekningen fra Sandbukta i nord til Såstad i Rygge i sør, inkludert to tunneler og en ny jernbanestasjon i Moss på ca. 800 meter. Forbedrende arbeider startet høsten 2017. Byggestart for hovedarbeidene var 2019. De første togene skal etter planen gå i 2024 og prosjektet skal være ferdig i 2025.
UDK33 jernbaneteknisk Drammen
Kunde: NRC Group Norge
Beliggenhet: Drammen
Verdi: del av totalentreprise NRC Group
Tidspunkt: Mars 2020- september 2021
Beskrivelse: Gunnar Knutsen har som en del av totalentreprise under NRC Group fått tildelt all massetransport på prosjektet. Både rene og forurensede masser ut på totalt ca 50.000 tonn. Innkjøring av knuste masser på ca 41.000 tonn. Det har vært 1 stort og krevende togbrudd i mai der ca 27.000 tonn med forurensede masser skulle ut på 36 timer, samt 1 mindre togbrudd.
Fakta om prosjektet: Bane Nor skal utføre grunnarbeid og jernbaneteknisk arbeid på strekningen Drammen- Gulskogen med nytt dobbeltspor fra Drammen til Kobbervikdalen. Oppstart var våren 2020 og sporene skal stå ferdig i 2024.
Norges største massetransport går på biogass
Verdi: 423 millioner kroner
Vi har oppdraget med å frakte massene bort fra det som skal bli vannforsyningsanlegget til Oslo kommune. Dette er Norges største massetransport-kontrakt.
Miljøkravet er høyt i denne historiske kontrakten, og Gunnar Knutsen AS er i teten på miljøteknologi i sin bransje: Lastebiler drevet på biogass sørger for at transporten blir klimanøytral. Det pågår mange store utbygginger i Oslo, og en klimanøytral bilpark er derfor en stor fordel både for innbyggerne i byen og for miljøet.
Det er arbeidsfellesskapet mellom AF Gruppen og italienske Ghella (JV AF Ghella) som er ansvarlige for deler av utbyggingen av nytt vannforsyningsanlegg i Oslo kommune.
JV AF Ghella har valgt Gunnar Knutsen AS som massetransportør.